26.02.2025

Kluczowe zasady i obowiązki związane z e-Doręczeniami dla przedsiębiorców

Zespół SGB

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń to istotna zmiana, która dotknie szerokie spektrum podmiotów. Warto już teraz zaznajomić się z nowymi regulacjami, aby uniknąć potencjalnych problemów i zapewnić płynność komunikacji z organami administracji publicznej. W niniejszym wpisie przedstawione zostały kluczowe informacje dotyczące systemu e-Doręczeń, w tym terminy wejścia w życie obowiązku oraz praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z tego systemu.

Harmonogram wdrożenia e-doręczeń dla różnych grup przedsiębiorców

Termin powstania obowiązku korzystania z systemu e-Doręczeń różni się w zależności od rodzaju podmiotu, którego dotyczy ten obowiązek. I tak:

  • podmioty, które zostały wpisane do Rejestru Przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r. mają obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r
  • przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do 31 grudnia 2024 roku, mają obowiązek aktywować adres do doręczeń elektronicznych od 1 października 2026 roku
  • firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
  •           przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, mają obowiązek posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.

Jak zacząć korzystać z systemu e-Doręczeń?

Korzystanie z tego systemu będzie wymagało utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych, do którego zostanie przyporządkowana skrzynka doręczeń. Adres do doręczeń można utworzyć poprzez formularz zamieszczony na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709

Utworzenie adresu i założenie skrzynki nie wymaga uiszczenia żadnej opłaty.

Każdy podmiot może utworzyć tylko jeden adres do doręczeń elektronicznych, który będzie służył do otrzymywania pism urzędowych.

Kto może korzystać ze skrzynki?

  • Wysyłanie i odbieranie wiadomości jest możliwe przez administratora skrzynki doręczeń.
  • Możliwe jest ustanowienie więcej niż jednego administratora.
  • Administrator może upoważnić inne osoby do wykonywania czynności na skrzynce, jednak upoważnione osoby nie mogą udzielać dalszych upoważnień.

Jak działa system e-Doręczeń?

Skrzynka doręczeń w systemie e-Doręczeń umożliwia:

  • wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości,
  • dostęp do adresów wpisanych do bazy adresów elektronicznych.

Wiadomość wysłana z adresu do doręczeń elektronicznych ma taką samą moc prawną, jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Terminy odbioru przesyłek

  • Przesyłkę doręczoną przez e-Doręczenia należy odebrać w ciągu 14 dni od daty jej wpływu.
  • Nieodebranie przesyłki w tym terminie skutkuje uznaniem jej za doręczoną w dniu następującym po upływie 14 dni od daty wpływu.
Scroll to Top